דלקות אוזניים חוזרות? תבדקו ויטמין D

פעמים רבות הורים פונים אלי בשאלה "כיצד אכין את ילדי לחורף"? כיצד ניתן למנוע דלקות אוזניים חוזרות או דלקות חוזרות בדרכי נשימה עליונות?

ישנם גורמים המוכרים לכל כמגנים מפני זיהומים חוזרים. חיסונים, הנקה, הימנעות מחשיפה לעישון פסיבי וכן הימנעות משהייה בחדרים סגורים וצפופים. בשנים האחרונות, הולך ומצטבר מידע על גורם נוסף המהווה הגנה מפני זיהומים חוזרים – ויטמין D.

מה זה ויטמין D ומה הקשר שלו למערכת החיסון?

ויטמין D מוכר לכל כוויטמין האחראי על משק הסידן בגוף, אותו סידן החשוב כל כך בבניית עצמות השלד. הוויטמין בצורתו הלא פעילה מסונתז בעור הגוף בעקבות חשיפה לקרינת ה UVB מהשמש. כאשר קיים צורך בגוף לספיגת סידן מהמעי, מתרחש שפעול של הויטמין הלא פעיל בכליה. הוויטמין הפעיל נקשר לתאי המעי הדק ומאפשר ספיגה מוגברת של סידן לגוף. כמו כן הוא חוסם בכליה את הפרשת הסידן אל השתן.

בשנים האחרונות התגלה שבתאים רבים בגוף קיים קולטן לויטמין D. במיוחד הפתיעה העובדה שגם לתאי מערכת החיסון קיימים קולטנים לויטמין D. עובדה זו הובילה להתפתחות מחקר ענף – הן מחקר קליני והן מחקר מעבדתי. המחקרים המעבדתיים הדגימו שויטמין D פועל על מערכת החיסון בשני אופנים. מצד אחד, הוא מחזק את תאי מערכת החיסון והופך אותם לפעילים יותר וכן עוזר לתאים להפריש חומרים קוטלי חיידקים. מצד שני, הויטמין מעכב הפרשת חומרים מתווכי דלקת המופרשים מתאי הדם הלבנים. חומרים מתווכי דלקת אלו, אחראים על שלל תופעות הקשורות למלחמה בזיהום כגון כאב, חום, ונפיחות מקומית. במילים אחרות: ויטמין D גורם למערכת החיסון לפעול באופן "קטלני ושקט".

חוסר בויטמין D – סיכון מוגבר לדלקות חוזרות

במקביל, המחקרים הקליניים הדגימו שאצל ילדים הלוקים במחסור בויטמין D, הסבירות לדלקות  חוזרות באוזניים ובלוע גבוה יותר. חלק מהמחקרים אף הדגים שמתן ויטמין D עוצר את הישנות הדלקות.

האם ויטמין D מונע לחלוטין דלקות? ובכן, עדיין לא פורסם עד כה מחקר אשר בדק את השאלה. אבל התשובה תהיה קרוב לוודאי שונה מאדם לאדם, כיוון שנמצאו הבדלים גנטיים בכמות ובמבנה הקולטנים לויטמין D בין בני אדם שונים.דלקות אוזניים חוזרות

אז מה גורם לחוסר בויטמין D במדינה שטופת שמש? למרות תנאי הפתיחה הטובים מתברר שלמעלה משליש מאזרחי ישראל לוקים ברמות ויטמין D נמוכות.

לכך כמה סיבות:

1. אי חשיפה מספקת לשמש. למרות שיש לנו מספיק שמש אנו לא נחשפים אליה מספיק. אנו בורחים יותר ויותר לחדרים ממוזגים ללא חלונות חיצוניים. אנו מקפידים על שימוש בקרם הגנה עם מסנן גבוה. חלק מהאוכלוסייה לובש בגדים המכסים את הגוף ומונעים חשיפה של העור לשמש.

2. אי צריכה מספקת של מזון העשיר בויטמין D. מזונות העשירים בויטמין D: דגים (בעיקר טונה וסלמון), כבד, ביצים, גבינות, ומזונות שונים המועשרים בויטמין D כגון דגני בוקר מסוימים.

3. נטייה להשמנה. נמצא שעודף משקל גורם לירידה ברמות ויטמין D.

4. אוכלוסייה מתבגרת. יכולת ייצור ויטמין D הולכת ויורדת עם השנים. אדם מעל גיל 75, מייצר רק 10% מכמות וימין D שגופו ייצר בגיל צעיר.

איך ניתן להתגבר על המחסור בויטמין D?

לטפל בגורמים שהזכרנו לעיל, ולהעשיר את הגוף בויטמין D:

1. אמבטיית שמש – פרגנו לעצמכם 10 דקות ביום של חשיפה לשמש.

2. צריכת מזון העשיר או מועשר בויטמין D 

3. תוספת וימין D: אוכלוסיות בסיכון כגון כהי עור, קשישים, אנשים הלוקים בעודף משקל וכאלו שנחשפים מעט לשמש רצוי שייטלו ויטמין D הקיים בכל בתי המרקחת הן בצורת טיפות והן ככדורים. המינון המומלץ הינו 600 IU ליום למטופלים בגיל 1-70 שנה, וכמות של 800IUלמטופלים מבוגרים מגיל 70. ילדים הלוקים בזיהומים חוזרים של מערכת הנשימה העליונה כגון (דלקות אוזניים חוזרות, דלקות לוע חוזרות וכד') מומלץ על טיפול בויטמין D במינון של 1000 IU  לתקופה של 4 חודשים.

מה הערכים התקינים של ויטמין D?

למרות מחקרים רבים שנערכו בנושא, לא הצלחנו עדיין לגלות את הערך המדויק הרצוי. ידוע שעל מנת לשמור על משק סידן תקין, מספיק שערך ויטמין D בדם יהיה 10 ng/ml. אך הערך הנדרש למערכת חיסון תקינה הוא בן 20-50 ng/ml. הערך המדויק משתנה על פי מידת החשיפה לשמש, הכלכלה והמבנה הגנטי של הנבדק.

אם ילדכם לוקה בדלקות אוזניים חוזרות או דלקות חוזרות בדרכי הנשימה העליונות, כדאי לבדוק, בין השאר, אם קיים מחסור בוויטמין D.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן