ניתוח כריתת שקדים

 השקדים הינם איברים השייכים למערכת החיסונית של הגוף. הם ממוקמים בנקודת המעבר מחלל הפה אל הלוע.

קיימים מספר מצבים בהם אנו נאלצים לכרות או להקטין את רקמת השקדים:

  • במטופל הלוקה בדלקות שקדים חוזרות מרובות המפריעות לתפקודו או עלולים לסכן את בריאותו – כגון בדלקות לוע בהם המחולל הוא חיידק הסטרפטוקוקוס פיוגנס.
  • מצבים בהם השקדים מוגדלים ומצרים את מעבר האויר בלוע וגורמים להפרעות בנשימה ליליות או להפרעות בבליעה. במקרים אלו ניתן להסתפק בכריתה חלקית של השקדים.
  • במצבים בהם קיים חשש לתהליך גידולי בשקדים – במצבים אלו השקד נכרת לצורך בדיקה היסטולוגית

השקדים הינם אברונים השייכים למערכת החיסון של הגוף. תפקידם להיחשף ראשונים לחומרים זרים החודרים אל הפה ולהתחיל את הפעלת מערכת החיסון כנגדם.

השקדים הינם רק שניים מתוך שלל זקיקי מערכת החיסון המצפים את רירית הלוע. ניתוח כריתת השקדים הינו ניתוח נפוץ המבוצע כבר עשרות שנים. קרוב לוודאי שבוצע במיליוני בני אדם, ללא כל עדות לפגיעה במערכת החיסון לאחר הניתוח.

א) דלקות שקדים המסכנות את המטופל כגון דלקות שקדים בהם המחולל הינו חיידק הסטרפטוקוק. חיידק זה, עלול לפגוע גם במסתמי הלב ובמפרקים. כמו כן מומלצת כריתת שקדים במטופלים אשר לקו באבצס(כיס מוגלה) במיטת השקד.
ב) דלקות שקדים חוזרות הפוגמות בתפקוד של המטופל. ההתוויה לניתוח קיימת כאשר המטופל לוקה ביותר מ 7 דלקות בשנה, או ביותר מ 5 דלקות בשנה במהלך שנתיים רצופות.
ג) שקדים מוגדלים המצרים באופן משמעותי את חלל הלוע ובכך מפריעים לנשימה במהלך השינה או להפרעות בליעה.
ד) ריח רע מחלל הפה שנובע מתהליכים שונים בשקד כגון מזון הנתקע בקפלי השקד אשר בהליך פרוקו משתחררים חומרים בעלי ריח רע.
ה) לצורך ביופסיה במצבים בהם עולה חשד לתהליך ממאיר בשקדים.

במצבים בהם סיבת הניתוח הינה שקדים מוגדלים המצרים את חלל הלוע, ניתן להסתפק בהקטנת השקדים ולא בכריתה מלאה. יתרון הניתוח להקטנת השקד הוא הפחתה משמעותית של הכאב והסיכוי לדמום לאחר הניתוח. חסרון השיטה נעוץ בעובדה שב 3-5% מהמקרים רקמת השקד הנותרת עלולה לגדול ולהפריע בשנית. להערכתי יתרונות השיטה עולות משמעותית על חסרונותיה ואני ממליץ על ביצוע כריתה חלקית במצבים בהם הדבר אפשרי.

הכריתה מבוצעת דרך חלל הפה. הכריתה הינה פנימית ואין שום חתך חיצוני או צלקת.

ניתן לבצע כריתת שקדים עם לייזר, אך לא תמיד הלייזר הוא כלי הניתוח המועדף.
"ארגז כלי העבודה" העומד בפני הרופא העומד לבצע ניתוח כריתת שקדים מכיל מספר כלי ניתוח אפשריים. באופן כללי אנו נוהגים לסווג הכלים לשתי קבוצות – "הכלים הקרים" "והכלים החמים". השיטה החמה כוללת קבוצת מכשירים בהם הפרדת השקדים מהרקמות השכנות נעשית בעזרת אנרגיה כלשהי המועברת לרקמה ואשר גם מבצעת חיתוך וגם מבצעת סגירת כלי דם באזור הפצע ובכך מפחיתה את הדמם במהלך הניתוח- ובכך מקצר את משך הניתוח. סוג האנרגיה המועבר לרקמה משתנה ממכשיר למכשיר – אנרגיה חשמלית, אנרגית חום, אנרגית פלזמה, ועוד. חסרון השיטה החמה הוא העובדה שהאנרגיה עוברת גם לרקמות השכנות וליצור נזק גם בה. עומק חדירת האנרגיה המועבר לרקמות השכנות שונה ממכשיר למכשיר. חלק מהשיטות הנ"ל אינן כלולות בסל הבריאות ותחייב אתכם בתוספת תשלום משמעותית. אני ממליץ לכם לא לקבל עצות לא מבוססות מ"ד"ר גוגל" או מהשכנים אלא לסמוך על הרופא המנתח ולאפשר לו לבחור את כלי העבודה אשר להערכתו מתאים ביותר לניתוח שלכם. אני בטוח שהוא ישמח גם להסביר לכם מדוע במקרה שלכם הוא מעדיף את כלי הניתוח בו הוא בחר.

ניתוח כריתת השקדים מבוצע בהרדמה כללית.

כאשר ניתוח כריתת שקדים מבוצע בילדים – אנו מבקשים מההורה להתלוות אל הילד לחדר הניתוח עצמו לשלב ההרדמה. רק לאחר שהילד נרדם, אנו מלווים את ההורה לחדר ההמתנה. בסוף הניתוח, אנו מזמינים את ההורה להצטרף לילד לחדר ההתאוששות. כך שכאשר הילד יתעורר, ההורה שוב יהיה לידו. כך שמבחינת הילד- ההורה לא עזב אותו כלל.

הליך ההרדמה איננו כואב. אנו מבקשים מהילד לנשום ממסיכה על הפנים. במסיכה מוזרם חומר הרדמה, והילד נרדם תוך מספר דקות מועטות. לאחר שהילד ישן, הרופא המרדים יחדיר מחט לוריד ויוסיף תרופות הרדמה אל הדם. כאמור, בשלב זה הילד כבר ישן ולא יחוש בדקירה כלל.
טיפ חשוב: בעת שחומר ההרדמה מתחיל לפעול, התגובה של הגוף היא רעד שרירים קל. למתבונן מהצד זה עלול להראות קצת מלחיץ -כאילו הילד רועד כולו. יש לדעת שאין זה סיבוך אלא תגובה טבעית של השרירים המתרפים. בכל מקרה התגובה נמשכת מספר שניות בודד. הופעת התגובה מורה לנו שעתה הילד ישן לחלוטין, ובשלב זה אנו מבקשים מההורה לצאת מחדר הניתוח.

צום לפני ניתוח נועד למנוע סיבוכים הקשורים להרדמה. בנקודת החיבור בין הוושט לקיבה קיים שריר טבעתי אשר בכווצו מונע מתוכן קיבה לעלות אל חלל הלוע. חלק מתרופות ההרדמה הניתנות למטופל, גורמות להרפיית שרירים ובכללם שריר השוער של הוושט. במידה ובקיבה קיימות שאריות מזון הם עלולות לעלות אל הלוע ולהחליק אל קנה הנשימה וממנו אל הריאות. שאיפה של תוכן קיבה אל הריאות עלול לחולל דלקת ריאות קשה אשר תסכן את המטופל.
הקפדה על שעות הצום שהומלצו לך – תפחית משמעותית את הסיכון לסיבוך.

נהלי העבודה של כל מרכז בריאות אינם דומים בהכרח לאלו של מרכזים אחרים. בחלק מבתי החולים המנותח מזומן לאשפוז בבוקר יום הניתוח, ובחלק אחר כבר בלילה שלפניו. על פי הנחיות משרד הבריאות, יש לשהות את הלילה שלאחר הניתוח בבית החולים. ברוב המוחלט של המקרים, בבוקר שלאחר הניתוח המנותח משוחרר לביתו.

א) שתייה. ריפוי פצע הניתוח דורשת מהגוף פעילות ומשאבים רבים. חבל להקשות עוד על הגוף על ידי מצב דחק של חסר בנוזלים. שתיה בלתי מספת לאחר הניתוח, נובעת פעמים רבות בשל הכאב בלוע שהינו משמעותי לאחר ניתוח כריתת שקדים. אני ממליץ בימים הראשונים לאחר ניתוח להקפיד על נטילת משככי כאב בצורה מסודרת. מניעת הכאב, תאפשר שתיה מספקת דבר שיוביל להליך ריפוי מהיר ויעיל יותר.
ב) כלכלה רכה ופושרת. פצע ניתוחי בבטן או בגפיים ניתן לכסות בעזרת תחבושת. אך את הלוע איננו יכולים לחבוש. בשל כך אזור הניתוח נשאר חשוף למגע של המזון אותו המנותח אוכל. מזון חם גורם להרחבה של כלי דם, ומגביר את הסיכון להופעת דמם מאזור הניתוח. גם מזון יבש עלול לשרוט את אזור הניתוח ולגרום לדמם. מסיבה זו אנו ממליצים על כלכלה רכה פושרת בימים הראשונים שלאחר הניתוח.
טיפ: לקקני "פופאי" – אותם שקיות מיץ להקפאה – הינם פתרון מושלם לילד שמסרב לשתות – הם גם מספקים נוזלים וגם מקררים את אזור הניתוח ומקטינים סיכון לדמם.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן