האם הילד שלכם שומע טוב?

באמצע ארוחת ערב שגרתית ציינה אשתי כבדרך אגב שאחת מבנותינו לא שומעת טוב. לשאלתי מדוע היא חושבת כך, היא ענתה לי שהילדה שרה בבית שירים עם מילים לא נכונות. במקום ״קן לציפור בין העצים״ היא פזמה לעצמה ״שן לצפור״. תגובתי הראשונה היתה ״מה פתאום? וכי יעלה על הדעת שרופא אף אוזן גרון מיומן לא יבחין שביתו לוקה בירידת שמיעה?״

באחד הבקרים שאלתי את הגננת האם היא מבחינה בבעיית ריכוז או הבנה בגן והתשובה היתה חד משמעית לא. לכאורה יכולתי להתעלם מן העניין, אך נאמן לשיטת ה״ללללה״ – לא להלחץ לא להזניח, בכל זאת שלחתי את בתי לבדיקת שמיעה. כשקיבלתי את התוצאה – חשתי נבוך מאוד. הסתבר שבתי שלי לוקה בירידת שמיעה משמעותית. שאלתי את עצמי הכיצד הצליחה החמודה לשטות בי – רופא אא״ג מדופלם ואף בגננת המנוסה שלה? כיצד לא הבחנתי בירידת השמיעה? כיצד היא הצליחה ללמוד בגן את כל השירים והסיפורים למרות שהיא לא שמעה טוב?

התשובה היא שהילדים שלנו כל כך חכמים, זריזים ולומדים מהר שהם יוצרים אסטרטגיות מרשימות: הם מצליחים לקרוא שפתיים, להתחנחן לגננת ולהתקרב אליה ואף להתעניין אצל החברים מה בדיוק נאמר. כמו חלונית החיפוש של גוגל, גם הם מצליחים לנחש בעצמם את מה שלא שמעו טוב ולהשלים את מה שנראה להם הגיוני. התוצאה: קשה לגלות שהם לא שומעים היטב. רק רחש הלב של אמא מנוסה ומסורה חש בבעית השמיעה.

בסופו של הסיפור, עברה בתי ניתוח כפתורים ששיפר את שמיעתה באופן מיידי, וכיום 4 שנים אחרי, השמיעה שלה תקינה לחלוטין.

אז איך בכל זאת תוודאו שילדיכם שומעים טוב?
בערב, אחרי שהנסיך או הנסיכה הלכו לישון, הכינו לעצמכם כוס קפה ונסו לענות על השאלות הבאות. באם התשובה לאחת מהן היא כן, קבעו תור לרופא א.א.ג לבדיקה ולהפניה לבדיקת שמיעה. זכרו שילד שלוקה בירידת שמיעה מבזבז הרבה אנרגיה על פיצוי והשלמת החוסר ואז התפתחותו נפגמת. גילוי מוקדם וטיפול הולם בשיטה הרב שלבית (לעתים טיפול תרופתי ולעתים ניתוחי) יקל מאוד על ילדכם בשלב התפתחות הכל כך קריטי בו הוא נמצא.

אז נסו לענות על השאלות הבאות:
1. האם ילדכם מרבה לשאול ״מה״ במהלך היום?
2. האם ילדכם מבקש להגביר את עוצמת הקול של הטלוויזיה או הדיסק שאליו הוא מקשיב?
3. האם לאחרונה ילדכם נוטה לדבר בקול רם גם כשאין בכך צורך?
4. האם הדיבור של ילדכם ברור מספיק ומפותח מספיק למקובל לגילו ובהשוואה לחבריו?
5. האם הגננת של ילדכם הבחינה לאחרונה שילדכם איננו מרוכז מספיק או נוטה להפריע בשעת הסיפור בגן?
6. האם ילדכם שר שירים שלמד בגן עם מילים דומות אך לא נכונות?
7.  האם ילדכם לוקה בנזלת מרובה וממושכת?
8. האם ילדכם נוטה למשוך או לגרד רבות באוזניו או להתלונן על כאב חוזר באוזניים?
9. האם ילדכם לוקה בדלקת אוזניים חוזרות?

לסיכום: אם עניתם "לא" לכל השאלות – מצוין.
עניתם "כן" לפחות לאחת מהשאלות? מומלץ לקבוע תור לרופא א.א.ג.
גם אם עניתם "לא" לכל השאלות, אך בסתר לבכם, או בהרגשה הורית פנימית, אתם חושדים שילדכם בכל זאת לא שומע טוב – הביאו אותו לבדיקה.
ותמיד זכרו: ללללה. לא להילחץ לא להזניח!

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן