מוקסיפן או אוגמנטין? עושים סדר באנטיביוטיקה

זיהו אצלכם דלקת גרון חיידקית או סינוסיטיס והרופא ממליץ לכם על טיפול באנטיביוטיקה. לפעמים הוא מחליט על טיפול במוקסיפן או אוגמנטין ולעיתים באנטיביוטיקה אחרת כמו רפאפן. מדוע בוחרים אנטיביוטיקות שונות למצבים רפואיים שונים? הינה הצצה לנקודת מבטו של הרופא על בחירת אנטיביוטיקה מתאימה.

מהי אנטיביוטיקה ומהו פניצילין?

אנטיביוטיקה היא חומר הפוגע בתפקודו של חיידק, בין אם על ידי עיכוב שגשוגו או באופן שגורם לפירוק החיידק. ישנם גם חומרים הפוגעים בתפקוד של פטרייה וחומרים אחרים הפוגעים בתפקוד של נגיפים, אך אלה אינם מכונים אנטיביוטיקה.

אלכסנדר פלמינג. זכה בפרס נובל

דוגמה למשפחת אנטיביוטיקה נפוצה היא הפניצילין. את הפניצילין גילה רופא סקוטי בשם אלכסנדר פלמינג שהוכיח שפטריות מפרישות חומר המעכב שגשוג חיידקים. ד"ר פלמינג כינה חומר זה בשם פניצילין, על שם הפטרייה שהפרישה אותו PENICCILlIUM GLAUCUM . בגילויו זה שינה ד"ר פלמינג את עולם הרפואה ואף זכה בשל כך בפרס נובל בשנת 1945.

כיצד פועל הפניצילין?

אחד המבנים החשובים בחיידק הינו הדופן. דופן החיידק, בדומה לעור של גופנו, מפרידה בין החיידק לסביבה החיצונית ומאפשרת למערכותיו הפנימיות לפעול בתנאי סביבה קבועים. דופן החיידק בולמת חדירת חומרים שונים לתוך תא החיידק, ומפקחת על תובלת החומרים אל החיידק ומחוצה לו.

מבנה חיידק
הדמיית תלת מימד של מבנה חיידק

דופן תא החיידק בנויה מרצף של מבנים מולקולריים הקרויים פפטידוגליקאנים. ניתן לדמות זאת לשורה של אבני לגו המסודרות זו ליד זו. על מנת לחבר את אבני הלגו, ניתן להניח אבן לגו אחת מעל שתי אבנים ובכך הם מתחברות. זהו בדיוק התהליך שהחיידק מבצע בבניית הדופן. את פעולת החיבור מבצע אנזים הנקרא טראנספפטידאז. הפניצילין, בשל המבנה הכימי שלו, נקשר לאנזים ומשבש את פעילותו באופן הגורם לדופן להיפגע ולחיידק להיהרס. ככל שלחיידק דופן עבה יותר, כך הוא נצרך יותר ויותר לפעילות של האנזים טראנספפטידאז (המחזק את דופן התא) – ולכן הוא יהיה רגיש יותר לפניצילין הפוגע באנזים זה.

מהי עמידות לאנטיביוטיקה?

מאז גילויו ועד היום, מתחולל קרב מוחות בלתי פוסק בין החיידקים לחוקרים. התברר שחיידקים מפתחים מנגנוני עמידות שונים כנגד הפניצילין, כך שזיהומים שבעבר טופלו במינון קטן של פניצילין מחייבים היום מתן מינון גבוה יותר, או נטילת אנטיביוטיקה ממשפחה אחרת. החוקרים מנסים ללחום במנגנוני העמידות ולהשאיר את הפניצילין ככלי נשק יעיל ובטוח כנגד הזיהומים החיידקיים.

החיידקים, הרוצים לשרוד, פיתחו כמה מנגנונים העוזרים להם להילחם בפניצילין. יש מנגנוני עמידות המנטרלים לחלוטין את האפשרות להיעזר בפניצילין, ואין ברירה אלא לעבור לאנטיביוטיקה ממשפחה אחרת. כזה, למשל, הוא מנגנון עמידות המשנה את המבנה הכימי של האנזים שמפריש החיידק כדי לבנות את דופנו באופן שהפניצלין לא משפיע עליו יותר.

חיידקי גרהאם חיוביים. קלאסי לטיפול ברפאפן

יש מנגנוני עמידות שכן מאפשרים ללחום בהם, ובמקרים אלה ניתן לנקוט שתי אסטרטגיות: האחת, לתת מינון גבוה יותר של האנטיביוטיקה. השנייה, לתת יחד עם הפניצילין תרופה נוספת המנטרלת את מנגנון העמידות ומאפשרת לפניצילין לפעול את פעילותו.

מוקסיפן או אוגמנטין, ואולי רפאפן?

ברפואת אף אוזן וגרון המרפאתית, נפוצים שלושה סוגי פניצילין:

רפאפן: פניצילין V

פניצילין V, הנפוץ בישראל בשם ראפאפן, הינו פניצילין טבעי ותיק, הפועל באופן מעולה כנגד חיידקים בעלי דופן עבה בלבד (חיידקי גרהם חיוביים). השימוש הנפוץ בו הוא בדלקת גרון הנגרמת מחיידק הנקרא סטרפטוקוקוס פיוגנס. למרות שזהו פניצילין ותיק מאוד, הוא עדיין מנצח את הקרב מול חיידק זה, ונחשב לאנטיביוטיקה היעילה ביותר לדלקת גרון הנגרמת על ידי חיידק זה.

מוקסיפן, מוקסיויט: אמוקסיציקלין

אמוקסיציקלין, הנפוץ בישראל בשמות מוקסיפן או מוקסיויט, מורכב מפניצילין אשר במעבדה חיברו אליו שרשראות כימיות נוספות ובכך שיפרו את פעילותו גם כנגד חיידקים בעלי דופן דקה (חיידקי גרהם שליליים). בשל טווח הפעילות הרחב שלו כנגד סוגי חיידקים רבים, והעובדה שניתן לקחת אותו בתדירות נמוכה (פעמיים ביום, בניגוד לראפאפן שנלקח ארבע פעמים ביום) הפכו את השימוש בו לנפוץ מאוד. עד כמה נפוץ? במחקר שנערך במרכז הרפואי סורוקה נמצא כי ילד בשנתו השנייה לחיים יבלה בממוצע שישית מהזמן תחת טיפול אנטיביוטי, וברוב המוחלט של המקרים זה יהיה אמוקסיציקלין.

אוגמנטין: אמוקסיציקלין בשילוב חומצה קלאבולונית

אמוקסיציקלין + חומצה קלאבולונית, מוכר בישראל בשמות אוגמנטין, אמוקסיקלב-טבע, קלבמוקס, מאקליבן. האוגמנטין הינה תערובת של מוקסיפן עם חומר נוסף הנקרא חומצה קלאבולונית. החומצה הקלאבונולית משבשת את פעילות מנגנון העמידות של החיידק ומאפשרת לפניצילין לבצע את פעילותו הקטלנית לחיידק. כיוון שתופעות הלוואי של החומצה הקלאבונולית הינן כאב בטן ושלשול, פותחו גם תרחיפים שבהם מינון הפניצילין גבוה יותר ומינון החומצה הקלאבונולית נמוך יותר. דוגמה לתרחיף כזה הוא ה-AUGMENTIN 600 ES.

מוקסיפן או רפאפן? הקשיבו לרופא המטפל

הרופא מחליט על סוג האנטיביוטיקה הנדרש בהתאם לממצאים שונים, לרבות סוג הדלקת, מיקום הדלקת בגוף וסוג החיידק. גם המינון משתנה על פי מספר גורמים. לדוגמה, ישנם אזורים גיאוגרפיים שבהם עמידות החיידקים גבוהה יותר, ולכן על אותו סוג זיהום אדם הגר באזור אחד יקבל מינון שונה מזה הגר באזור אחר. מובן שגם עוצמת הדלקת, איבר הגוף שבו יש זיהום ומצבו הכללי של המטופל משפיעים על המינון. לכן, יש לסמוך על הרופא בקביעת המינון לטיפול.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן