הפרעת בליעה בעקבות אירוע מוחי: מדוע חשוב לבצע בדיקת FEES בזמן?

הפרעת בליעה בעקבות אירוע מוחי היא הפרעה נוירולוגית שכיחה. כדי לשפר את הסיכויים להשתקם ממנה, יש לאתר אותה בזמן בעזרת בדיקת בליעה – FEES.

בכל שנה מתרחשים בישראל כ 15,000 אירועים מוחיים (CVA). אירוע מוחי הוא מצב בו אספקת דם לחלקים מסוימים של המח נפגעת, וזאת בשל שני מצבים אפשריים: חסימה של כלי הדם המספק דם לאותו אזור במוח; פקיעה של כלי דם הגורמת לדמם וללחץ על אותו אזור במוח.

בעקבות הפגיעה באספקת הדם, גם אספקת החמצן לאותה רקמה מוחית נפגעת, וכתוצאה מכך מופיעה הפרעה בתפקוד של המערכת העצבית הנשלטת על אותו חלק במוח. לדוגמה – אם החלק הנפגע במוח אחראי על תנועת הרגל – אזי לאותו חולה יופיע שיתוק של הרגל.

אם אספקת הדם מתחדשת תוך זמן קצר מאז תחילת האירוע המוחי, אזי המוח חוזר לתפקד – והחסרים הנוירולוגיים שנוצרו – חולפים. במידה ואספקת הדם איננה מתחדשת, תאי המוח מפסיקים לתפקד ומתוכם מופרשים לרקמת המוח השכנה חומרים הפוגעים ברקמה – וכך הנזק יכול ללכת ולהתרחב.

הפרעת בליעה: מתפתחת ב 50% מהלוקים בארוע מוחי

אחת מההפרעות הנוירולוגיות השכיחות שמופיעות בעקבות אירוע מוחי היא הפרעת בליעה.

במחקרים גדולים נמצא שהפרעת בליעה מתפתחת ב 50% מהלוקים במאורע מוחי. במחצית מהם, הפרעת הבליעה חולפת תוך 14 יום. אך ב25% מהמקרים הפרעת הבליעה נמשכת זמן ארוך של מספר חודשים ובחלק קטן מהמקרים – היא הופכת לקבועה.

הפרעת הבליעה בעקבות מאורע מוחי יכולה לנבוע ממספר גורמים:

1. הפרעה בתפקוד השרירים המשתתפים בבליעה:

לדוגמה – חולשה של הלשון אשר תפקידה לערבל את המזון בפה ולשלח אותו אל הלוע כאשר פעולת הלעיסה הסתיימה.

2. הפרעה בתזמון שלבי הבליעה השונים:

פעולת הבליעה הינה רפלקס מורכב ומתוזמן היטב. בזמן מעבר המזון בלוע – מתרחשות פעולות מורכבות שמטרתן ווידוא שמזון לא יחדור אל קנה הנשימה, ובמקביל פתיחת השוער העליון של הוושט והכוונת המזון אליו. במידה ונפגע הליך הסנכרון של התהליך – עלול להיווצר מצב בו השוער של הוושט לא ייפתח בזמן – והמזון לא יוכל להיכנס אל הוושט ויידחף דווקא אל קנה הנשימה – דבר שעלול להוביל לחנק.

3. הפרעה בתחושת הגרון:

אם התחושה בלוע ירודה, המטופל לא יחוש שנשארה לו שארית מזון בלוע ולא יבצע בליעה חוזרת כדי לפנות את השארית. השארית שנשארה בלוע – עלולה ליפול אל קנה הנשמה ולגרום למחנק.

חדירת מזון אל קנה הנשימה היא מסוכנת מאוד ועלולה לגרום לדלקות ריאה חוזרות ואף לחנק ומוות.

נטילת פיקוד: מנגנון השיקום המופלא של המוח

מנגנון השיקום של המוח מפליא ומורכב מאוד. אחת מפעולת השיקום של המוח היא "נטילת פיקוד" של איזור אחר במוח – לביצוע הפעולות שבמקור נוהלו על ידי האזור שנפגע בעת האירוע המוחי.

כך, למשל, במחקרים שבוצעו  על ידי רישום גלי המח של אנשים שלקו בירידת שמיעה, התגלה שבעת שהם נחשפים לגירוי קול, נצפה רישום גלי מח מוגברים באזור הראיה במוח. כלומר, מוח "הראיה" התחיל לפעול ולפצות על הירידה בתפקוד "מוח השמיעה".

מידת "נטילת הפיקוד" הנ"ל תלויה בהגעת גירויים אל המח. אם לדוגמה, לא נפעיל לאותו אדם כבד שמיעה גירויי קול, הליך "נטילת הפיקוד" יהיה קטן יותר ומוצלח פחות.

זאת הסיבה שהתחלת הליך שיקום מהיר לאחר אירוע מוחי הינה מפתח חשוב במידת השיפור בחסרים הנוירולוגיים שנוצרו.

על מנת להתחיל הליך שיקום מהיר ונכון אצל מטופל הלוקה בהפרעת בליעה, יש לבצע הערכה מדויקת של חומרת ההפרעה בבליעה ומה הגורם לה – האם יש חסר תחושתי? הפרעת סנכרון? חולשת שרירים? שילוב שלהם?

אבחון שכזה מבוצע על ידי הערכה אנדוסקופית של מנגנון הבליעה (FEES).

בדיקת בליעה FEES: מהי ומדוע חשוב לעשות אותה בזמן?

הערכה אנדוסקופית של מנגנון הבליעה בבדיקה זו (FUNCTIONAL ENDOSCOPIC EVALUATION OF SWALLOWING) , המכונה בקיצור "בדיקת בליעה", מבוצעת במרפאת בליעה על ידי רופא א.א.ג הנעזר בקלינאית תקשורת.

בשלב הראשון של הבדיקה מוחדר סיב אופטי גמיש אל לוע המטופל ובעזרתו ניתן לאבחן שיתוק או החלשת פעילות שרירים, ירידה בתחושה וסנכרון פעולות. בהמשך, ניתן למטופל לבלוע מזון במרקמים שונים המאפשרים לקבוע איזה סוג מזון המטופל יוכל לאכול באופן בטוח.

בנוסף, ניתן לראות בבדיקה האם ישנן תנוחות מסויימות בהם מסוכן יותר למטופל לאכול. כך, למשל, כולנו יודעים שקשה יותר ומסוכן יותר לאכול בתנוחת שכיבה מאשר בתנוחת ישיבה. באופן דומה, ישנן תנוחות שונות בהם המזון גולש דווקא בצד אחד או באיזור מסויים בלוע, ולא מגיע לאיזור אחר. במטופלים בהם תחושת הלוע מופחתת בצד אחד אך שמורה בחלק אחר, אכילה במנח מסויים תוכל לאפשר להם לחזור ולאכול מבלי להסתכן בהשתנקויות או חנק.

על סמך בדיקת ה FEES, ידע הצוות הרפואי באופן מדוייק את סך החסכים הנוירולוגיים של המטופל הגורמים להפרעת הבליעה. על סמך מידע זה, יוכל הצוות להתוות הליך שיקומי מדויק התואם את בעיותיו של המטופל. הצוות יוכל לדעת האם עליו להתמקד יותר בחסרים התחושתיים, או דווקא בחסכים התנועתיים של הלוע. באופן זה, הליך השיקום יהיה יעיל יותר וקצר יותר. והכי חשוב – המטפל ידע ללמד את המטופל לבצע  גירויים נכונים בלוע, שיפעילו את מנגנוני השיקום הטבעיים של המח.

בדיקות FEES חוזרות בהמשך, יוכלו לבדוק את יעילות הטיפול והשיפור במנגנון הבליעה של המטופל, ועל פיו הכוונה חדשה של סוג הטיפול השיקומי.

בדיקת FEES הינה אם כן בדיקה הכרחית במטופל הלוקה בהפרעת בליעה בעקבות פגיעה מוחית. עיכוב בביצוע הבדיקה, עלול לגרום לפספוס בתהליך השיקום, להארכתו או לאי הצלחתו המלאה.

היכן ניתן לבצע בדיקת בליעה FEES?

בבאר שבע ניתן לבצע את הבדיקה באופנים הבאים:

אנדוסקופ אף אוזן גרון
בדיקה אנדוסקופית. זה רק נראה מפחיד
  1. במרפאת הבליעה במרפאות החוץ של בית החולים סורוקה.
  2. הבדיקה מבוצעת על ידי באופן פרטי, במרפאת "בריאותא" בבאר שבע. לקביעת תור ניתן ליצור קשר בטלפון 9579*
  3. אני מבצע את הבדיקה באופן פרטי גם בבית המטופל. לפרטים ולקביעת תור מהיר ניתן ליצור קשר עם נטע בטלפון: 0547225336

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן